Szanowni rodzice!
Chciałam zwrócić Państwa uwagę na bardzo ważny temat: „Uzależnienie dzieci od Internetu, komputera i innych źródeł mulmedialnych”.
Tak, rozmawiamy już o uzależnieniu w wieku przedszkolnym!!!
W ostatnich latach, obserwując dzieci, zauważyłam negatywne zmiany w zachowaniu niektórych przedszkolaków: emocjonalną chłodność, agresywność, „nudzenie się”, brak nawyku organizowania samodzielnej zabawy lub specyficzna zabawa z tą samą fabułą (z gier komputerowych), utożsamianie się z bohaterem gry komputerowej, krótkotrwała uwaga, pamięć, brak wyobrażni w dowolnej zabawie, oczekiwanie w zabawie instrukcji od dorosłych lub rowieśników itd.). I ta liczba dzieci co roku jest większa.
Jak wpływa na nas komputer? Istnieją 3 aspekty działania na człowieka: obciążenie wzroku, typowa „ściśnięta” poza oraz działanie na psychikę.
Długotrwała praca przy komputerze doprowadza do przemęczenia oczu, co powoduję pogorszenie wzroku. Dziecko w wieku przedszkolnym nie powinno być przy komputerze więcej niż 10-25 (!) minut. Po czym trzeba zrobić przerwę i gimnastykę dla oczy. W żadnym wypadku nie pozwalajcie dziecku siedzieć przy komputerze w ciemności. Ekran trzeba ustawić tak, żeby nie świecił na displej i w oczy. Odległość oczu dziecka od monitora to minimum 80 cm.
Siedząc przy komputerze, dziecko wymuszone jest przyjmować odpowiednią pozycję i utrzymuje ją do końca gry. Ważne jest, żeby dziecko utrzymywało ciało pod prostym kątem (90 stopni) w miejscu stawów. Dłonie powinny być na jednym poziomie z łokciami, a nadgarstki powinny być oparte o biurko. I oczywiście, dziecko powinno być aktywne w przerwie lub po graniu na komputerze: zabawy ruchowe, spacer, sport, basen itd.
Ciekawe gry wymagają ogromnego napięcia i to działa obciążająco na psychikę dziecka. Najlepsze dla percepcji dziecka są statyczne duże kolorowe obrazki z dźwiękiem w tle. Nie uciążliwe jest oglądanie obrazków lub zdjęć z głosem lektora. Natomiast obciążeniem dla oczy jest rysowanie na komputerze (całe obciążenie jest wtedy na oczy). Napinając wzrok, dziecko napina ciało. Mając ograniczoną pozycje, z napiętym ciałem dziecko szybko się przemęcza. Jednak, prawdziwą krzywdę wywołują gry komputerowe, w których drobne elementy ruszą się z ogromną prędkością. Przemęczenie i napięcie mięśniowe dziecięcego organizmu jest bardzo wysokie i po takich grach bardzo trudno osiągnąć rozluźnienie.
Dla wczesnej profilaktyki uzależnień:
Ustalcie razem z dziećmi wspólny regulamin korzystania z Internetu, w którym będą określone zarówno prawa jak i obowiązki, to co wolno i czego nie wolno dziecku robić, a także konsekwencje jego niedotrzymania.
Starannie wybierajcie programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę, aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka.
Widząc dziecko oglądające przemoc lub grające w agresywną grę komputerową, powinniśmy wyrazić głośno swoją dezaprobatę.
Rodzice mogą również pomóc, zachęcając dziecko do dokonania rozróżnienia pomiędzy fantazją, a zdarzeniami rzeczywistymi poprzez rozmowę.
Czas spędzony przez dziecko w wieku przedszkolnym powinien być przez rodziców kontrolowany i nie przekraczać 10-25 (!) minut.
Rodzice powinny kontrolować, co dziecko robi przy komputerze (w jakie gry gra).
Zainteresować dzieci inną formą spędzania wolnego czasu, organizowanie wspólnych zabaw i spacerów. Stosowanie oprogramowania utrudniającego dostęp do treści niepożądanych.
Ustawienie komputera w miejscu, gdzie najczęściej przebywa wielu domowników, ułatwi to obserwację. Rozmawiajcie z dziećmi!
Sprawdzajcie jakie gry dziecko przynosi od kolegów.
Ustalenie w jakich porach dnia, w jakich godzinach może używać komputera.
Stosowanie zasady: „najpierw zrób co do ciebie należy, a potem komputer”. Ustalenie w jakie gry może grać, a jakie są zabronione.
W przypadku złamania reguł starajcie się nie robić awantur, grozić, straszyć, lecz rozmawiajmy konkretnie o tym, jaka była umowa, oraz jakie były konsekwencje jej niedotrzymania.
Stosowanie nagród za wywiązywanie się z umowy, za postępy (pozytywne wzmocnienia).
Jeśli wszystkie metody zawiodą, odbierz dziecku na pewien czas konsolę lub komputer.
W odpowiedniej chwili oddaj dziecku na z góry ustalony czas.
Uwaga – niebezpieczne gry!!!
(materiały z konferencji „Uzależnienie od hazardu i inne uzależnienia behawioralne)
Counter Strike – przemoc w dużym stopniu
Manhunt – gra wyjątkowo brutalna, w niezwykle naturalistyczny sposób przedstawia liczne zbrodnie, które są w niej kluczem do
sukcesu.
FEAR – w grze pojawia się wiele drastycznych scen, widoki szkieletów, poszarpanych zwłok ludzkich.
Rumble Roses – zaprzeczenie kobiecości i zachęcanie do rozwiązywania problemów siłą.
Doom (cała seria) – ukazany jest świat ludzi zmieniających się zombie, krwawych jatek i brutalności.
The Guy Game – przeznaczona dla DOROSŁYCH MĘŻCZYZN, w którą coraz częściej grają dzieci. Gra o charakterze parapornograficznym, zaburzająca prawidłowe relacje między kobietą a mężczyzną.
Mortal Kombat (cała seria) – gra przepełniona jest drastycznymi walkami, hektolitrami krwi oraz rozrywanymi ciałami.
Assassin’s Creed – główny bohater jest maszyną do zabijania, a mordowanie jest celem samym w sobie.
The Darkness – gra wprowadzająca w mafijne porachunki.
Jerycho – gra utrzymana w mrocznej, niebezpiecznej atmosferze, liczne sceny śmierci i poczucie śmiertelnego zagrożenia.
Fallout – zabijanie, destrukcja i walka są jedynymi sposobami na przetrwanie
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude – gra obfituje w liczne erotyczne sceny. Zaburza relacje interpersonalne oraz promuje prymitywne wzorce „mężczyzny zdobywcy”.
Ojciec Chrzestny – gra wprowadza równoznaczność pomiędzy sukcesem a zbrodnią –„im bardziej jesteś bezwzględny, tym szybciej będziesz awansował”.
Postal 1 i 2 (seria) – należy do najbardziej kontrowersyjnych gier akcji. W głównej roli psychopatyczny zabójca, mordujący wszelkie napotkane formy życia za szczególnym uwzględnieniem ludzi (w tym kobiety i dzieci).
Hitman – gra jest „instrukcją zbrodni”, działań terrorystycznych oraz funkcjonowania w świecie pozbawionych jakichkolwiek uczuć wyższych.
Rekomendowane strony:
http://qz.com/311035/were-ruining-our-kids-with-minecraft-the-case-for-unstructured-play/
http://www.fp.org.pl/pliki/file/szkolenia/prezentacja_gry_komputerowe.pdf
http://www.mamazone.pl/artykuly/starsze-dziecko/zabawa-i-czas-wolny/2013/dziecko-i-komputer.aspx#
Autor: psycholog dr Albina Rezuanova
87-700 Aleksandrów Kujawski
ul. Wojska Polskiego 19