Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Uzależnienie dzieci od Internetu, komputera i innych źródeł multimedialnych

Szanowni rodzice!

Chciałam zwrócić Państwa uwagę na bardzo ważny temat: „Uzależnienie dzieci od Internetu, komputera i innych źródeł mulmedialnych”.

 

Tak, rozmawiamy już o uzależnieniu w wieku przedszkolnym!!!

W ostatnich latach, obserwując dzieci, zauważyłam negatywne zmiany w zachowaniu niektórych przedszkolaków: emocjonalną chłodność, agresywność, „nudzenie się”, brak nawyku organizowania samodzielnej zabawy lub specyficzna zabawa z tą samą fabułą (z gier komputerowych), utożsamianie się z bohaterem gry komputerowej, krótkotrwała uwaga, pamięć, brak wyobrażni w dowolnej zabawie, oczekiwanie w zabawie instrukcji od dorosłych lub rowieśników itd.). I ta liczba dzieci co roku jest większa.

Jak wpływa na nas komputer? Istnieją 3 aspekty działania na człowieka: obciążenie wzroku, typowa „ściśnięta” poza oraz działanie na psychikę.

  1. Długotrwała praca przy komputerze doprowadza do przemęczenia oczu, co powoduję pogorszenie wzroku. Dziecko w wieku przedszkolnym nie powinno być przy komputerze więcej niż 10-25 (!) minut. Po czym trzeba zrobić przerwę i gimnastykę dla oczy. W żadnym wypadku nie pozwalajcie dziecku siedzieć przy komputerze w ciemności. Ekran trzeba ustawić tak, żeby nie świecił na displej i w oczy. Odległość oczu dziecka od monitora to minimum 80 cm.

  2. Siedząc przy komputerze, dziecko wymuszone jest przyjmować odpowiednią pozycję i utrzymuje ją do końca gry. Ważne jest, żeby dziecko utrzymywało ciało pod prostym kątem (90 stopni) w miejscu stawów. Dłonie powinny być na jednym poziomie z łokciami, a nadgarstki powinny być oparte o biurko. I oczywiście, dziecko powinno być aktywne w przerwie lub po graniu na komputerze: zabawy ruchowe, spacer, sport, basen itd.

  3. Ciekawe gry wymagają ogromnego napięcia i to działa obciążająco na psychikę dziecka. Najlepsze dla percepcji dziecka są statyczne duże kolorowe obrazki z dźwiękiem w tle. Nie uciążliwe jest oglądanie obrazków lub zdjęć z głosem lektora. Natomiast obciążeniem dla oczy jest rysowanie na komputerze (całe obciążenie jest wtedy na oczy). Napinając wzrok, dziecko napina ciało. Mając ograniczoną pozycje, z napiętym ciałem dziecko szybko się przemęcza. Jednak, prawdziwą krzywdę wywołują gry komputerowe, w których drobne elementy ruszą się z ogromną prędkością. Przemęczenie i napięcie mięśniowe dziecięcego organizmu jest bardzo wysokie i po takich grach bardzo trudno osiągnąć rozluźnienie.

Dla wczesnej profilaktyki uzależnień:

Ustalcie razem z dziećmi wspólny regulamin korzystania z Internetu, w którym będą określone zarówno prawa jak i obowiązki, to co wolno i czego nie wolno dziecku robić, a także konsekwencje jego niedotrzymania.

Starannie wybierajcie programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę, aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka.

Widząc dziecko oglądające przemoc lub grające w agresywną grę komputerową, powinniśmy wyrazić głośno swoją dezaprobatę.

Rodzice mogą również pomóc, zachęcając dziecko do dokonania rozróżnienia pomiędzy fantazją, a zdarzeniami rzeczywistymi poprzez rozmowę.

Czas spędzony przez dziecko w wieku przedszkolnym powinien być przez rodziców kontrolowany i nie przekraczać 10-25 (!) minut.

Rodzice powinny kontrolować, co dziecko robi przy komputerze (w jakie gry gra).
Zainteresować dzieci inną formą spędzania wolnego czasu, organizowanie wspólnych zabaw i spacerów. Stosowanie oprogramowania utrudniającego dostęp do treści niepożądanych.

Ustawienie komputera w miejscu, gdzie najczęściej przebywa wielu domowników, ułatwi to obserwację. Rozmawiajcie z dziećmi!
Sprawdzajcie jakie gry dziecko przynosi od kolegów.
Ustalenie w jakich porach dnia, w jakich godzinach może używać komputera.

Stosowanie zasady: „najpierw zrób co do ciebie należy, a potem komputer”. Ustalenie w jakie gry może grać, a jakie są zabronione.

W przypadku złamania reguł starajcie się nie robić awantur, grozić, straszyć, lecz rozmawiajmy konkretnie o tym, jaka była umowa, oraz jakie były konsekwencje jej niedotrzymania.

Stosowanie nagród za wywiązywanie się z umowy, za postępy (pozytywne wzmocnienia).

Jeśli wszystkie metody zawiodą, odbierz dziecku na pewien czas konsolę lub komputer.

W odpowiedniej chwili oddaj dziecku na z góry ustalony czas.

Uwaga – niebezpieczne gry!!!

(materiały z konferencji „Uzależnienie od hazardu i inne uzależnienia behawioralne)

  1. Counter Strike – przemoc w dużym stopniu

  2. Manhunt – gra wyjątkowo brutalna, w niezwykle naturalistyczny sposób przedstawia liczne zbrodnie, które są w niej kluczem do

    sukcesu.

  3. FEAR – w grze pojawia się wiele drastycznych scen, widoki szkieletów, poszarpanych zwłok ludzkich.

  4. Rumble Roses – zaprzeczenie kobiecości i zachęcanie do rozwiązywania problemów siłą.

  5. Doom (cała seria) – ukazany jest świat ludzi zmieniających się zombie, krwawych jatek i brutalności.

  6. The Guy Game – przeznaczona dla DOROSŁYCH MĘŻCZYZN, w którą coraz częściej grają dzieci. Gra o charakterze parapornograficznym, zaburzająca prawidłowe relacje między kobietą a mężczyzną.

  7. Mortal Kombat (cała seria) – gra przepełniona jest drastycznymi walkami, hektolitrami krwi oraz rozrywanymi ciałami.

  8. Assassin’s Creed – główny bohater jest maszyną do zabijania, a mordowanie jest celem samym w sobie.

  9. The Darkness – gra wprowadzająca w mafijne porachunki.

  10. Jerycho – gra utrzymana w mrocznej, niebezpiecznej atmosferze, liczne sceny śmierci i poczucie śmiertelnego zagrożenia.

  11. Fallout – zabijanie, destrukcja i walka są jedynymi sposobami na przetrwanie

  12. Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude – gra obfituje w liczne erotyczne sceny. Zaburza relacje interpersonalne oraz promuje prymitywne wzorce „mężczyzny zdobywcy”.

  13. Ojciec Chrzestny – gra wprowadza równoznaczność pomiędzy sukcesem a zbrodnią –„im bardziej jesteś bezwzględny, tym szybciej będziesz awansował”.

  14. Postal 1 i 2 (seria) – należy do najbardziej kontrowersyjnych gier akcji. W głównej roli psychopatyczny zabójca, mordujący wszelkie napotkane formy życia za szczególnym uwzględnieniem ludzi (w tym kobiety i dzieci).

  15. Hitman – gra jest „instrukcją zbrodni”, działań terrorystycznych oraz funkcjonowania w świecie pozbawionych jakichkolwiek uczuć wyższych.

    Rekomendowane strony:

  1. http://qz.com/311035/were-ruining-our-kids-with-minecraft-the-case-for-unstructured-play/

  2. http://www.fp.org.pl/pliki/file/szkolenia/prezentacja_gry_komputerowe.pdf

  3. http://www.mamazone.pl/artykuly/starsze-dziecko/zabawa-i-czas-wolny/2013/dziecko-i-komputer.aspx#

 

Autor: psycholog dr Albina Rezuanova

 
Data dodania: 2019-01-07 14:59:04
Data edycji: 2019-01-27 16:54:19
Ilość wyświetleń: 992
wstecz

Kalendarz

Grupy

Przejdź na stronę swojej grupy!
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej