Które dziecko powinno korzystać z pomocy logopedy?
Kiedy należy się zgłosić do logopedy?
Najnowsze badania statystyczne wykazują, że co trzecie dziecko w wieku przedszkolnym wymaga zindywidualizowanej opieki logopedycznej. Pierwszym sygnałem jest opóźniony rozwój mowy – zarówno późniejsze pojawienie się pierwszych słów, zdań, jak i powolne tempo ich przyrostu. Dziecko, które dłużej niż inne używa prostych, dwusylabowych słów, słowa wielosylabowe zniekształca, zdania buduje nieudolnie, co często powoduje zmianę ich sensu - wymaga interwencji logopedycznej.
Jeśli w wieku przedszkolnym mowę charakteryzują poważne zaburzenia artykulacyjne, spieszczanie, skracanie mowy dziecko wymaga ćwiczeń i korekcji już przed piątym rokiem życia.
Normą jest gdy:
Dziecko trzyletnie - wymawia wszystkie samogłoski a, o, e, u, i, y, ą, ę, oraz spółgłoski p, b, m, w, f, t, d, n, ch, k, g, l, ś, ź, ć, dź j, ł,
Dziecko czteroletnie - oprócz wyżej wymienionych, wymawia głoski s, z, c, dz,
Dziecko pięcioletnie - dodatkowo wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r,
Dziecko sześcioletnie - mówi zupełnie poprawnie pod względem artykulacyjnym, (wszystkie głoski wymawia i używa prawidłowo),
Dziecko siedmioletnie - mówi zupełnie poprawnie pod względem artykulacyjnym (zachowując właściwy akcent, rytm i melodię mowy), gramatycznym i składniowym.
Każde dziecko rozwija się indywidualnie. Niektóre dzieci wcześniej zaczynają posługiwać się prawidłową mową we wszystkich jej aspektach, inne nieco później. Jeżeli rodzice mają wątpliwości, powinni porozmawiać z nauczycielką i udać się do specjalisty. Być może dziecko potrzebuje fachowej pomocy. Ocenić wymowę, prowadzić terapię (wywołać i utrwalić głoskę) powinien logopeda.
Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają osiąganie sukcesów w szkole, dlatego też należy eliminować je jak najwcześniej. Wczesna interwencja logopedyczna zapobiega późniejszym problemom. Dzieci 5, 6-letnie wykazujące nieprawidłowości wymowy powinny systematycznie uczęszczać na zajęcia logopedyczne.